Witamina B12

Witamina B12

 

Zapotrzebowanie dzienne na Witaminę B12:

Grupy ludności Zalecane normy dietetyczne [µg / dzień]
Dzieci 1-3 lat 0,9
Dzieci 4-8 lat 1,2
Chłopcy 9-13 lat 1,8
Młodzież męska 14-18 lat 2.4
Mężczyźni 19-30 lat 2,4
Mężczyźni 31-50 lat 2,4
Mężczyźni 51-70 lat 2,4
Mężczyźni powyżej 70 lat 2,4

Dziewczęta 9-13 lat

1,8
Młodzież żeńska 14-18 lat 2,4
Kobiety 19-30 lat  2,4
Kobiety 31-50 lat 2,4
Kobiety 51-70 lat 2,4
Kobiety powyżej 70 lat 2,4
Kobiety ciężarne do 18 lat 2,6
Kobiety ciężarne 19-30 lat 2,6
Kobiety ciężarne 31-50 lat 2,6
Kobiety karmiące do 18 lat 2,8
Kobiety karmiące 19-30 lat 2,8
Kobiety karmiące 31-50 lat 2,8

 

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

 

NAZWA SONA ZAKRES TERAPEUTYCZNY
Wit, B12 cyjanokobalamina Dzieci 2 ug Dorośli 2 – 3 ug Dzieci 2,5 – 25 ug Dorośli 5 – 100 ug Zatrucie – nie notowano przy podawaniu doustnym, przy dożylnym może wystąpić reakcja uczuleniowa

Witamina B12 (kobalamina) – złożony organiczny związek chemiczny zawierający kobalt jako atom centralny. W organizmach żywych pełni rolę regulatora produkcji erytrocytów (czerwonych ciałek krwi). Jego niedobór powoduje niedokrwistość. Zaliczany jest do witamin z grupy B, tj. rozpuszczalnych w wodzie prekursorów koenzymów.

Rola w organizmie

Witamina B12 jest bardzo ważnym koenzymem w reakcjach metylacji w organizmie:

Powyższe reakcje istotne są w przemianach węglowodanów, białek, tłuszczów i w innych procesach. Uczestniczy także w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi, przeciwdziała niedokrwistości, umożliwia syntezę kwasów nukleinowych w komórkach, przede wszystkim szpiku kostnego; wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej ochraniającej komórki nerwowe i neuroprzekaźników nerwowych, zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną, pomaga w uczeniu się, skupieniu uwagi; dzięki niej zmniejsza się poziom lipidów we krwi; wpływa na układ kostny, pobudza apetyt.

Skutki niedoboru

 Osobny artykuł: Niedobór witaminy B12.

Niedobory mogą pojawiać się w niektórych przypadkach, np. przy stosowaniu diety wegetariańskiej[2].

Skutki nadmiaru

Witamina B12 nie jest toksyczna, jednakże przy stosowaniu przez dłuższy czas bardzo dużych dawek tej witaminy zaobserwowano u niektórych ludzi objawy uczuleniowe. Przy bardzo wysokich dawkach może również wystąpić krwotok z jam nosowych. Wydalana jest przez nerki, jej okres półtrwania w organizmie wynosi w przybliżeniu 6 dni (w wątrobie 400 dni).

Źródła w pożywieniu

Witamina B12 produkowana głównie przez bakterie żyjące w układzie pokarmowym zwierząt. U człowieka powstaje w symbiozie z bakteriami układu pokarmowego. Następuje to dopiero w dystalnych częściach układu trawiennego, to jest w jelicie grubym. Ma to znaczące konsekwencje, gdyż w tej części jelit witaminy nie podlegają wchłanianiu i wszystko co wyprodukują bakterie, zostaje wydalone wraz z kałem.

Witamina B12 występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Do źródeł witaminy B12 w pożywieniu człowieka należą produkty mięsne, ryby, jajka, mleko i jego przetwory, pieczarki[3]. W witaminę tę często są wzbogacane płatki śniadaniowe[4]. Wbrew wcześniejszym poglądom, glony nie zawierają witaminy B12, tylko jej analog strukturalny, który w przypadku człowieka jest nieprzyswajalny i może utrudniać wchłanianie właściwej witaminy. Produkty sojowe są wzbogacane w witaminę B12 w celu zapobiegania niedoborom tej witaminy u osób, które nie spożywają produktów odzwierzęcych (weganie). Stosuje się także suplementy diety. Pewne wskazówki może zawierać również dieta Genmai-Saishoku, która zawiera brązowy ryż, warzywa oraz algi morskie. Jest to dieta wegańska, jednak poziom witaminy B12 w osoczu dorosłych i dzieci, którzy ją stosują, nie odbiega od wyników grupy kontrolnej[5]. Jak dotąd naukowcom nie udało się wytłumaczyć tego zjawiska[6].

Zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę  B12 wynosi 2,4 μg na dobę. Kobiety w ciąży powinny spożywać 2,6 μg, natomiast kobiety karmiące piersią 2,8 μg witaminy na dobę[7].

Prawidłowe stężenie witaminy B12 w surowicy krwi – 118-664 pmol/l[8].

Podawanie pozajelitowe

Witaminę B12 stosuje się ze wskazań lekarskich i wyłącznie domięśniowo, podając głęboko w pośladek. Podanie bywa bolesne, można zmniejszyć ból poprzez bardzo wolne wstrzyknięcie. Plan kurowania jest zależny od wskazań lekarskich i nasilenia zaburzeń związanych z niedoborem witaminy w ustroju.

 

Poniżej tabela z listą produktów zawierających Witaminę B12. Można sortować ( klikając w nagłówek kolumny ) oraz wyszukiwać bez odświeżania strony.

ProduktZawartość opakowaniaOpis i zamówienieZawartość w 100g( µg )Zawartość w porcji dziennej lub inny pomiarInne infoKcal ( 100 g )BiałkaWęglowodanyTłuszcze
ACTIVE LIFE - 90 Witamin i minerałów946 ml ( 32 porcje po 30ml )Cena, opis i zamówienie206 µg/ 30 mlMetylkobalamina13030
LIPOSOMOWA WITAMINA B-COMPLEX w PŁYNIE236 ml ( 48 porcji )1 porcja = 1 łyżeczka ( 4,9 ml )Cena, opis i zamówienie1224.4860 µg / porcja 4,9 ml (1 łyżeczka)Metylokobalamina102.04010.2
Spirulina Hawajska PacificaOpakowanie zawiera: 180 tabletek. Porcja dzienna: 6 tabletekCena, opis i zamówienie3009 µg / Porcja dzienna 3g (6 tabletek)33367200
ALGTABLETTER – Algi morskie250 tabletekCena, opis i zamówienie0,30 μg/ 5 tabletek
B-100 Complex firmy Now Foods50/100/250 kapsułekCena, opis i zamówienie100 µg / 1 KAPSUŁKAcyjanokobalamina
Follixin na wypadające włosy60/180/360 kapsułekCena, opis i zamówienie

Układ odpornościowy
Logo