Kwas szczawiowy

 

Zapotrzebowanie dzienne na KWAS SZCZAWIOWY:

Substancja antyodżywcza

Kwas szczawianowy spożywany powinien być w ilościach optymalnych (nie przekraczających 40-50 mg na dobę )

Kwas szczawiowy (kwas etanodiowy), HOOC–COOH – organiczny związek chemiczny, najprostszy kwas dikarboksylowy. Występuje w wielu roślinach (m.in. w szczawiu i rabarbarze)

Pamiętajmy jednak, że o szkodliwym działaniu tej substancji decyduje przede wszystkim stosunek kwasu do wapnia w produkcie – wartość powyżej 2 oznacza, że wapń w nich występujący jest praktycznie niedostępny, a kwas szczawiowy może wiązać wapń także z innych, jednocześnie spożywanych produktów i powodować powstawanie niebezpiecznych złogów.

Zastosowanie

Zagrożenia

W dużych stężeniach kwas szczawiowy działa drażniąco na skórę i błony śluzowe, ale nawet w ilościach spotykanych w żywności może być szkodliwy – z jonami wapnia tworzy trudno rozpuszczalny szczawian wapnia, który osadza się w postaci kamieni w nerkach. Dlatego częste spożywanie dużych ilości warzyw zawierających ten kwas może być przyczyną kamicy nerkowej, a także niedoboru wapnia w organizmie

W wyniku procesu gotowania warzyw w wodzie ilość szczawianów obniża się w nich o ok. 50%

 

Poniżej tabela z listą produktów zawierających Kwas szczawiowy. Można sortować ( klikając w nagłówek kolumny ) oraz wyszukiwać bez odświeżania strony.

Produkty spożywcze można podzielić na trzy grupy biorąc pod uwagę stosunek molowy kwasu szczawiowego do wapnia (dla uproszczenia pomija się inne pierwiastki):

  • zawartość kwasu szczawiowego wielokrotnie przekracza zawartość wapnia – stosunek molowy kwasu szczawiowego do wapnia (COOH)2/Ca > 2 – wapń występujący w tych produktach jest praktycznie niedostępny, a ponadto kwas szczawiowy może wiązać wapń z innych spożywanych jednocześnie produktów, a jony szczawianowe mogą być wchłaniane do krwi;
  • kwas szczawiowy i wapń występują w podobnych ilościach – stosunek molowy (COOH)2/Ca wynosi 1-2 – wapń z tych produktów jest praktycznie nie do wykorzystania, ale spożywanie tych pokarmów nie ogranicza dostępności wapnia z innych pokarmów;
  • wapń występuje w takiej ilości, że zawartość kwasu szczawiowego nie powoduje, że staje się on niedostępny – stosunek molowy (COOH)2/Ca < 1.

ProduktZawartość opakowaniaOpis i zamówienieZawartość w 100 g ( mg )Zawartość wapnia w 100 g ( mg )Stosunek molowy
[mEq(COOH)2/mEqCa]
Kcal ( 100 g )BiałkaWęglowodanyTłuszcze
Szczaw270-73035-405,60
Szpinak320-126080-1224,30
Kawa50-15010-153,90
Kakao500-900100-1502,60
Buraki, liście300-920100-1202,45
Ziemniaki20-14110-341,60
Herbata300-2000400-5001,13
Brzoskwinia0-305-150,62
Fasola10-11535-450,61
Banan670,37
Pietruszka140-200180-2900,32
Seler, korzeń17-6050-600,32
Brukselka5-3730-400,27
Seler, liście35-6580-1000,25
Ananas6190,13
Cykoria15-2770-1100,1
Sałata5-2073-900,06
Grejpfrut025-450
Rabarbar275-133640-508.5
Buraki, korzeń124-45018-305.1
Ziemniaki20-14110-341.6
porzeczki2-9019-500.63
Gruszki0-305-150.62
Jabłka0-305-150.62
Papryka5-3610-200.58
Pomidory5-3510-200.58
Marchew5-6030-500.36
Truskawki2-4735-400.33
Mandarynki20-3035-450.27
Pomarańcze20-3035-450.27
Morele5-1515-250.22
Kapusta głowiasta0-1945-550.08
Wiśnie0-515-250.07
Sałata5-2073-900.06
Groszek zielony0-1035-450.05
Kalafior0-21150-2000.03
Kapusta pekińska0-660-1000.02
Botwina300-920

Treści i produkty z serwisu tabelazdrowia.pl mają na celu polepszenie stanu organizmu np. poprzez wzmocnienie układu odpornościowego czyli informowanie o zdrowym stylu życia i odżywianiu, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy czytelnikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.