Witamina  B11

 

Inne nazwy Witaminy B11: Kwas foliowy, kwas listny, folacyna, witamina B9, witamina M

Zapotrzebowanie dzienne na Witaminę B11:

  • noworodki (0 – 12 miesięcy) – 35 [µg],
  • dzieci (1 – 3 lata) – 70 [µg],
  • dzieci (4 – 6 lat) – 90 [µg],
  • dzieci (7 – 9 lat) – 105 [µg],
  • dziewczyny (10 – 18 lat) – od 190 do 220 [µg],
  • chłopcy (10 – 18 lat) – od 220 do 240 [µg],
  • kobiety – od 270 do 310 [µg] ,
  • II i III trymestrze ciąży 450 [µg] oraz w okresie laktacji – 530 [µg],
  • mężczyźni – od 280 do 300 [µg].

Zapotrzebowanie wg norm SONA:

NAZWA SONA ZAKRES TERAPEUTYCZNY
Kwas foliowy Dzieci 300 ug Dorośli 800 – 1000 ug Dzieci 25 – 300 ug Dorośli 800 – 1000 ug Zatrucie od 15 mg

Kwas foliowy, kwas listny, folacyna, witamina B9, witamina B11, witamina M (łac. Acidum folicum) – organiczny związek chemiczny z grupy witamin B. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folium oznaczającego „liść”.

W organizmie człowieka jest syntezowany przez bakterie jelitowe[2], a jego biologicznie aktywną formą jest kwas lewomefoliowy

Występowanie

Występuje w żywności w postaci folianów, dlatego często termin witamina B9 utożsamia się z całą grupą związków (ustalono, że może istnieć teoretycznie ok. 150 rozmaitych form kwasu foliowego; w przyrodzie jest ich nieco mniej, bo około 20 rodzajów).

Znajduje się w warzywach liściowych, głównie w szpinaku[2], ale także w sałacie, kapuście, brokułach, szparagach, kalafiorze, brukselce oraz w mniejszych ilościach w pomidorach, grochu, fasoli, soczewicy, soi, burakach, orzechach, słoneczniku, drożdżach piwowarskich, wątrobie, żółtku jaja, pszenicy, pomarańczach, bananach i awokado.

W wielu krajach (nie w Polsce) kwasem foliowym wzbogaca się chleb.

Rola w organizmie

Kwas foliowy reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek; wpływa dodatnio na układ nerwowy i mózg, decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym; zapobiega uszkodzeniom tzw. cewy nerwowej u płodu, ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków; bierze udział w zachowaniu materiału genetycznego i przekazywaniu cech dziedzicznych komórek, reguluje ich podział; usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, uczestniczy w tworzeniu soku żołądkowego, zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit; jest czynnikiem antyanemicznym, pobudza procesy krwiotwórcze, czyli powstawanie czerwonych krwinek; chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy).

Skutki niedoboru i profilaktyka

  • zahamowanie wzrostu i odbudowy komórek w organizmie
  • mała ilość czerwonych ciałek we krwi, tzw. niedokrwistość megaloblastyczna (makrocytowa)[2]
  • uczucie przemęczenia i kłopoty z koncentracją
  • stany niepokoju, lęku, depresja, nadmierna drażliwość
  • bezsenność, roztargnienie, problemy z pamięcią
  • zaburzenia w trawieniu i we wchłanianiu składników odżywczych, niedożywienie, biegunka, zmniejszony apetyt, obniżona masa ciała[2]
  • stany zapalne języka oraz błony śluzowej warg, bóle głowy, kołatanie serca, przedwczesna siwizna
  • u dzieci i młodzieży zahamowanie wzrostu.

Prawidłowa podaż kwasu foliowego jest niezwykle istotna u kobiet w ciąży. Suplementacja kwasu foliowego w trakcie ciąży między innymi redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia rozszczepu kręgosłupa u płodu – poważnej wady rozwojowej mogącej powstać około trzeciego tygodnia ciąży.[8]

W celu profilaktyki wad cewy nerwowej u płodu zaleca się przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego dziennie, przez okres począwszy od trzech miesięcy przed planowaną ciążą, aż do dwunastego tygodnia. W praktyce, ze względu na duży odsetek ciąż nieplanowanych, zaleca się, aby wszystkie kobiety w wieku rozrodczym, przyjmowały stale doustną suplementację kwasu foliowego w dawce 0,4 mg. U kobiet, które urodziły już jedno dziecko z wadą cewy nerwowej, zaleca się profilaktykę dawką 5 mg kwasu foliowego na dobę.

Skutki nadmiaru

Zwiększone dawki kwasu foliowego mogą powodować: bezsenność, rozdrażnienie, depresję, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, skórne reakcje alergiczne (wysypka, zaczerwienienie, swędzenie), w rzadkich przypadkach skurcz oskrzeli. Ponadto nadmiar kwasu foliowego w czasie ciąży zwiększa ryzyko zachorowania przez dziecko na astmę.

Wchłanianie przez organizm

Polecam Wtaminę b11 w formie liposomalnej, bo dają większe bezpieczeństwo i większe stężenie

Poniżej tabela z listą produktów zawierających Witaminę B11. Można sortować ( klikając w nagłówek kolumny ) oraz wyszukiwać bez odświeżania strony.

ProduktZawartość opakowaniaOpis i zamówienieZawartość w 100 g/100ml ( mg )Zawartość w porcji dziennej lub inny pomiarInne informacjeKcal ( 100 g )BiałkaWęglowodanyTłuszcze
ACTIVE LIFE - 90 Witamin i minerałów946 mlCena, opis i zamówienie1.3330,4 mg / 30 mlKwas foliowy, kwas listny[7], folacyna, witamina B9, witamina B11, witamina M13030
LIPOSOMOWA WITAMINA B-COMPLEX w PŁYNIE236 ml ( 48 porcji )1 porcja = 1 łyżeczka ( 4,9 ml )Cena, opis i zamówienie20.41000 µg / porcja 4,9 ml (1 łyżeczka)kwas pteroilomonoglutaminow102.04010.2
ALGTABLETTER – Algi morskie250 tabletekCena, opis i zamówienie0,75 μg 5 tabletekKwas foliowy
B-100 Complex firmy Now Foods50/100/250 kapsułekCena, opis i zamówienie400 µg / 1 KAPSUŁKAFoliany (kwas foliowy)

Planowanie ciąży – suplementacja witaminami

Autor: Abete

Aby przygotować swój organizm do poczęcia i umożliwić dziecku dobry rozwój przez kolejne dziewięć miesięcy, warto na trzy miesiące przed staraniem się o potomka rozpocząć suplementację witaminami. Włączamy je do diety pod postacią gotowych produktów lub preparatów dostępnych w aptece.

Kwas foliowy

Kwas foliowy, inaczej zwany folacyną, witaminą B9, B11 lub witaminą M, ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o rozwój układu nerwowego. Jego braki mogą doprowadzić do wystąpienia tzw. wad cewy nerwowej na początku rozwoju płodu podczas organogenezy (pierwsze 8 tygodni). Aby zapobiec tak poważnym konsekwencjom jakimi są poronienie, rozszczep kręgosłupa, wodogłowie, a nawet niedorozwój lub brak mózgu, zaleca się przyjmowanie 4 mikrogramów tego związku dziennie. Ma on jednak wysoką skuteczność dopiero w sytuacji, kiedy jest przyjmowany na trzy miesiące przed poczęciem. Preparaty zawierające tę witaminę są dostępne w aptece bez recepty i poleca się stosowanie ich wszystkim kobietom będącym aktywnymi płciowo. Najczęściej dieta, którą stosujemy nie pokrywa w pełni zapotrzebowania na ten związek, ponadto duże ilości alkoholu, brak mięsa w diecie, leki na zgagę lub niedobór witaminy B12 ograniczają ilość zatrzymywanej w organizmie folacyny. Od 1997 roku w Polsce prowadzony jest Program Pierwotnej Profilaktyki Wad Cewy Nerwowej, który ma za zadanie przestrzegać przed następstwem niedoboru kwasu foliowego u kobiet w ciąży.

Witamina D

Witamina D odpowiada za gospodarkę wapniowo-fosforanową oraz budowę układu szkieletowego. Organizm człowieka syntetyzuje ją samodzielnie przy współudziale światła słonecznego. Dlatego wszystkim ludziom lekarze zalecają korzystanie ze słońca w okresie od marca do września przez 15 minut dziennie, bez stosowania kremów z filtrem. Najlepiej poddać ekspozycji skórę ramion i nóg. W czasie jesieni i zimy zaleca się suplementację preparatami witaminowymi, a także spożywanie ryb, jaj, masła i pełnotłustego nabiału. W tym przypadku także przyszła matka powinna wcześniej zadbać o wyrównanie poziomu witaminy D w organizmie przed zajściem w ciążę. Porady dietetyków dostępne na serwisach parentingowych zwracają uwagę, aby nie bagatelizować tego problemu.

Kwas omega-3

Jest związkiem organicznym z grupy Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT), których brak może prowadzić do wielu chorób cywilizacyjnych (m.in. nowotworów, schorzeń autoimmunologicznych, chorób układu krążenia i skóry, a nawet depresji). Dla kształtującego się organizmu dziecka kwas omega-3 ma olbrzymie znaczenie, przyczynia się bowiem do prawidłowego wykształcania się narządów układu immunologicznego, nerwowego, a także narządów zmysłu, głównie oczu. Na trzy miesiące przed poczęciem warto więc zacząć suplementację w formie kapsułek. Dobrze jest także wzbogacić dietę w produkty, które zawierają ten związek – dieta przed poczęciem, a także dieta w ciąży powinna zawierać owoce morza i ryby morskie takie jak makrelę, łososia, dorsza, tuńczyka, śledzia atlantyckiego. Dobrze przyswajalne i właściwie zbilansowane kwasy tłuszczowe znajdują się w oleju lnianym. Sprzedawany jest on w ciemnych butelkach, które należy trzymać w lodowce, bo pod wpływem światła i ciepła szybko traci swoje właściwości. Można go dodawać do sałatek i dań na zimno, nie powinno się na nim smażyć, wysoka temperatura sprawia bowiem, że związki chemiczne ulęgają przekształceniu i przestają być cenne dla zdrowia.


N.D.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.